Bez kategorii

Z matmą to się nie spiesz

Matmę trzeba rozumieć, nie rozwiązywać. O tak teraz na to wpadłam. Prawie północ, a ja tu takie refleksje snuję. Melisa dobrze wchodzi z postem. Prawie tak dobrze jak kawa.

O matmie będę pisać. O mnożeniu. Nie uciekajcie od razu z myślą “a gdzie my tam mnożenie” bo to, co ja o mnożeniu będę pisała, Wy możecie odnieść do innych umiejętności matematycznych.

Czy Wy myślicie, że ja 1,5 roku temu powiedziałabym, że będę moich Jeży mnożenia uczyć? Noł! Jakoś sobie tego wtedy nie wyobrażałam. Dziś jest dziś. I dziś zaczynamy powolutku podchodzić do mnożenia. Tak jak pies do jeża ( jest takie powiedzenie, nie?).

W życiu nie chodzi o to, by rozwiązywać testy i dostawać dobre oceny ze sprawdzianów. Pomyślmy o naszych uczniach. To nie chodzi o to żeby wiedzieli, co wpisać w miejsce kropek 5+3=…… Chodzi o to, by uczeń wiedział, że jak dostanie od mamy 5 zł, a od taty 3 zł, to razem ma 8 zł i może sobie kupić lody za 8 zł.

Odnosząc to do naszego mnożenia- nie chodzi mi o to,by Jeże recytowały 2*2=4, 2*3=6, 2*4=8 itd. Chodzi mi o to, by za jakiś czas mój Jeż wiedział, że jak chce kupić 6 jabłek, a jedno kosztuje 3 zł, to musi pomnożyć 6*3 bo z dodawanie to mu długo zejdzie. Jeśli nawet użyje wtedy telefonu ( kalkulatora) do obliczenie, to nic 😀 Kalkulator po to właśnie jest.

Na razie sobie pomnażamy rzeczy ot tak sobie. Po prostu! Mamy 4 gniazdka. W każdym gniazdku siedzą 3 kurczaki. May trzy kupki ziarenek. W każdej kupce są 4 ziarenka. Mamy 3 kupki flamastrów. W każdej kupce aż 5 flamastrów. Kupa, kupa, kupa XD

Mam trzy flamastry w ręku. Ciach- narysowałam 3 kreski. Ciach- narysowałam kolejne trzy kreski itp. Ojej! Ile teraz mamy kresek?

Mam trzy gąbki. Pac- mam 3 ślady. Zrobię to drugi raz, zrobię to trzeci raz itd. Ojej! Ile mamy śladów? ( trzy gąbki razy jeden, trzy gąbki razy dwa…)

Zabawa z dziurkaczem? Jes ofkors. Dwie dziurki mnożymy- możemy to robić głośno. Dwie dziurki razy 6. Czyli 6 razy naciskam dziurkach.

Ciężko jest mi to opisać bo matma to liczby ale nie chciałam pisać 2*6 bo my tego jeszcze nie robimy. My na razie działamy. Bez zapisywania, bez znaku graficznego.

Z dzieleniem podobnie. I co? łatwe to mnożenie? Pewnie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *