integracja,  praca pedagoga,  recenzja,  TUS

Pomoce do nauki o emocjach

Poprosiliście o pokazanie pomocy, które możecie wykorzystać do nauki o emocjach. Noooo mam ich sporo. Niestety większość jest skierowana do dzieci wyżej funkcjonujących. Napisałam “niestety” dlatego, że ja głównie pracuję z dziećmi, które mają duże trudności w komunikacji i rozumieniu mowy.

To może na początek “Wcześniej, teraz, później” Ani Jarosz ( Wyd. Harmoania). Praca z tą książką nie wymaga umiejętności pisania czy mówienia. Zamiast pisania i opowiadania można po prostu rysować. I takie coś pasuje mojemu Jeżowi 🙂 Patrzymy na ilustrację i ustalamy, co mogło zdarzyć się wcześniej, albo co mogło wydarzyć się później. Mój Jeż rysuje i opowiada “po swojemu” historię. Jeśli macie dzieci ( że tak się wyrażę “bardziej werbalne”) możecie zadawać dodatkowe pytania typu: “A dlaczego on jest smutny”, “Czy można tak robić?”itp.

Ania wydała też 2 komiksy społeczne. W tej pozycji również znajdziecie obrazki do przeanalizowania. Tutaj jednak jest krótki tekst wprowadzający i nakreślający kontekst sytuacji. Zadaniem dziecka jest wpisanie, co mówi lub myśli bohater. Tutaj też nie trzeba umieć pisać. Moim zdaniem wystarczy jeśli dziecko powie lub wskaże na obrazkach ( lub MÓWiKu). Oprócz uzupełniania dymków w komiksach, mamy też możliwość analizy sytuacji, wymyślenia alternatywnych zakończeń, spostrzeżeń, rad itp.

I kolejna propozycja autorstwa Ani. “Komunikacja. Emocje. Relacje”- karty pracy wspomagające rozwój umiejętności społecznych ( Wyd. WiR). Karty podzielone na 3 części: emocje i samoświadomość , komunikacja relacje i sytuacje społeczne. Bardzo czytelne i estetyczne karty. Tak. Estetyczne. Bardzo podoba mi się ich styl i grafika.

Tutaj ( moim zdaniem) umiejętność czytania i pisania ze zrozumieniem jest konieczna. Znajdziecie tu i zdjęcia, i rysunki, i wykreślanki, i teksty do uzupełnienia, i wiele innych. Praca na tych kartach na pewno zwiększy świadomość własnych uczuć, pomoże zrozumieć zachowanie innych osób oraz przygotuje na różne sytuacje społeczne. Świetna pomoc dla dzieciaków z autyzmem wysoko funkcjonującym ale też dla dzieci NT ( do wykorzystania na godzinach wychowawczych).

Kolejna bardzo ciekawa propozycja, a nawet dwie propozycje. “Nauczanie teorii umysłu” i “Nauczanie podstaw teorii umysłu” wyd. Harmonia. Obie są skierowane dla dzieci, które nie mają dużych trudności w komunikacji. Jak się domyślanie, to dwa różne poziomy. Żaden z nich nie jest odpowiedni dla moich Jeży. Mimo to nie żałuję, że je kupiłam.

To nie są zwykłe książki, to programy nauczania. Nastawione na 12 tygodniową terapię ( raz w tygodniu). Każda lekcja jest bardzo dokładnie rozpisana. Co do minuty 🙂 Metody, środki, docelowa umiejętności oraz znaczenie tej umiejętności- to się znajduje przy każdej lekcji. Ja oczywiście nie trzymałabym się aż tak kurczowo tego planu ale fajnie jest mieć coś tak dobrze zaplanowanego. Na ostatnich stronach znajdziecie pomoce do wycięcia. Ilustracje z emocjami. Niestety, jak dla mnie były one nieczytelne. Sama miałam problemy z określeniem emocji niektórych osób na zdjęciach. Są też plansze, zagadki, zdjęcia i inne “flashcards”

No i wielki kufer “Uczeń z autyzmem” PWN. Nie jest tania. Jest w niej jednak tyyyyyle pomocy, że głowa mała. Zestaw to segregator z karami pracy i teczka z pomocami. W segregatorze jest cała masa świetnych zadań, testów, kart z rysunkami, planami, scenariuszami.

Ja ten segregator uwielbiam. Korzystać z niego mogą dzieci w wieku tak od 7 do nawet 15 lat. Nie jest to pomoc dla moich Jeży. Za trudne. Natomiast sprawa wygląda inaczej z teczką. W niej znajdziecie wiele fajnych pomocy nawet dla dzieci małych i nisko funkcjonujących: magnetyczne układanki, historyjki obrazkowe, wizualne pomoce o emocjach, kostki do samodzielnego złożenia, gry planszowe i inne. Wypas. Tu taj link do live, gdzie o nim opowiadam https://www.facebook.com/1148906881824999/videos/643168476267028

Kolejna duża teczka to “Trening Umiejętności Społecznych” Ani Jarosz ( Wyd.WiR). Znów ona 😀 Zna się dziewczyna na robocie. I to jest pakiet dla moich Jeży. W teczce znajduje się cała masa puzzli z emocjami ( twarde, porządne kafelki). Do tego są ilustracje, plansze do układania, karty z ubraniami do wycięcia, kart z sylwetami do ubrania ( różne zawody i sytuacje społeczne). Nie skupiamy się tutaj tylko na podstawowych emocjach. Dzieci mogą poznać też dumę, rozczarowanie, gniew, rozpacz, żal itp. Tę pomoc polecam wszystkim nauczycielom przedszkola oraz terapeutom pracującym z małymi dziećmi. W tym filmie pokazuję całą zawartość https://www.youtube.com/watch?v=suN9sghVWJU&t=1943s&ab_channel=Tolacentrumrozwoju

Mam też karty “Kapitan Nauka.” Kupiłam je kiedyś w biedrze. Fajnie przedstawione emocje. Moim zdaniem bardzo czytelne. Z drugiej strony kart mamy napisane odgłosy, jakie można wydawac w czasie przeżywania tych emocji np. “jupi”, “ojej” choć niektóre są trochę nierealne np. smutek- chlip.

Dzieciakom z Zespołem Aspergera polecam książkę ” NORO-1″ Asi Pstrągowskiej. To nie poradnik. To nie książka dla terapeuty ( choć tez z pewnością możemy z niej korzystać) To książka napisana dla dzieci. NORO-1 to robot, który nagle znalazł się na Ziemi i nie rozumie ziemskich zwyczajów. Czytelnik może uczyć się wraz z sympatycznym bohaterem. Po każdym rozdziale autorka proponuje różne aktywności i zadaje pytania, które mogą inspirować do ciekawych rozmów.

Mam też “Co się dzieje w mojej głowie?” Molly Potter. Dziecko, wraz z rodzicem, może poczytać o tym, czym jest szczęście, jak radzić sobie z emocjami, co robić by “zachować zdrową głowę.” Jesteście ciekawi o co chodzi? Przeczytajcie książkę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *